اینورتر گستران

راه اندازی موتور الکتریکی

پرسش شده توسط : ساناز جلالی در تاریخ : چهارشنبه 16 اسفند 1396

با عرض سلام و تشكر از سایتی که ساختيد و اميد وارم كه روز به روز پر بار تر بشه گرايش من الكترونيك هستش و زياد از برق قدرت نميدونم ، اگه سوالم پيشه پا افتاده است ببخشيد هنگام بازديد از يك شركت متوجه شدم كه الكتروموتورهاي 22kw رو كه با محور آن با پمپ كوپل شده بود رو به صورت مستقيم و بدون استفاده از درايور و سافت استارتر و هيچ راه انداز ديگري به شبكه با اتصال مثلث وصل كرده بودن و روي پلاك اين موتور به اين صورت درج شده بود 380/660ستاره مثلث 41/26 آمپر 1- من تو كتاب ماشين و برق صنعتي خوندم كه موتور هاي 8 كيلو وات به بالا رو بايد به صورت ستاره مثلث راه اندازي كرد ، پس آيا دليل خاصي داره كه اين الكتروموتورها رو مستقيم به شبكه وصل كردن يا كارشون اشتباست ؟ 2- جريان يك موتور تا چه محدوده اي مجازه كه از جريان نامي درج شده بر روي پلاكش بيشتر شود ؟ 3- اگه ولتاژ اعمال شده به موتور كمتر از مقدار نامي اش باشد آيا موتور براي اينكه توان ثابتي به بار دهد جريان ميكشد ؟چرا؟ (اگر درسته پس چرا براي يك مصرف كننده مثل لامپ اينگونه نيست يعني اگه ولتاژش كم شه جريانش هم كم ميشه ) ببخشد اگه سوال هام زیاد شد

پاسخ :

راه اندازی ستاره/مثلث موتور الکتریکی :


با سلام و درود خدمت شما



الف:يكي از دلايل مهم تمهيدات راه اندازي مانند مدار ستاره مثلث و غيره، كم كردن جريان راه اندازي به دليل محدوديت توان شبكه و همچنين ظرفيت ساير تجهيزات مانند كابل ،كليد و غيره ميباشد كه در بعضي مراكز صنعتي به دليل نياز عملياتي و يا بهره برداري كه خط توليد يه صورت يك سيكل پشت سر هم ميباشد لازم است كه موتور به صورت اصطلاحا يك ضرب راه اندازي شود لذا در اين موارد با بالاتر در نظر گرفتن ظرفيتهاي ذكر شده موتور را به صورت تك ضرب راه اندازي ميكنند به طوري كه در پالايشگاههاي نفت و گاز، موتور هاي تا ۱۰مگاوات نيز به صورت تكضرب راه اندازي ميشوند .ولي در صورتي كه از نظر بهره بردار منعي نباشد هرچه موتور  اصطلاحا به صورت نرمتر راه اندازي شود بهتر ميباشد و در موتورهاي بزرگتر اين نياز نمود بيشتري دارد.


ب:معمولا موتور ها تا ۱۰٪ جريان نامي تحمل اضافه بار دارند به طوري كه رله اضافه جريان را طبق استاندارد بايد بر روي ۱.۱جريان نامي تنظيم كرد.


ج:بله،چنانكه يك موتور دچار كاهش ولتاژ شود ،دور موتور افت كرده و اين افت سرعت باعث بيشتر شدن جريان ميشود تا جايي كه موتور به دور نامي برسد اگر اين كاهش ولتاژ چشمگير باشد ميتواند باعث افزايش شديد جريان و درصورت عمل نكردن حفاظتها ،منجر به صدمه ديدن موتور شود.فراموش نكنيد برعكس موتور كه با چرخش روتور و در نتيجه تغييرات لغزش جريان آن كنترل ميشود مصرف كننده هاي اهمي مانند هيتر و لامپ داراي يك مقاومت ثابت ميباشند كه مقدار جريان مدار در آنها فقط از قانون ساده اهم و در نتيجه تابعي از ولتاژ ميباشد.لذا چنانچه در اين بارها ولتاژ كاهش يابد توان خروجي كه همان گرما و يا نور مربوطه ميباشد نيز كاهش مييابد.لذا بايد در نظر داشته باشيد كه رفتار بارهاي اهمي ،سلفي و يا خازني در مدار نسبت به تغيير پارامترها متفاوت است.

#کانال تلگرامی شرکت اینورتر گستران:  inverter_Gostaran@ 


برچسب ها :
آموزش راه اندازی موتورعملکرد موتور الکتریکیاجزای موتور الکتریکیجریان نامی موتورتعمیر موتور الکتریکیعملکرد الکتروموتورتعمیر تجهیزات برق

انتخاب HMI قطب،گام قطب و کلاف ماشین های الکتریکی

  • در وارد کردن آدرس ایمیل خود دقت کنید . پاسخ سوال شما به ایمیلتان ارسال میگردد .
  • مجاز به استفاده از کدهای HTML نمیباشد .
  • حاصل جمع یا تفریق عبارت قرمز رنگ را در کادر کد امنیتی وارد نمایید .
نام *
ایمیل *
سوال *
حداکثر 1000 حرف
 
کد امنیتی *۱۶ + ۹ =
 
Inverter Gostaran Query RSS
Brand Bar